خواجه افضلالدین فضلالله بن جمالالدین روزبهان بن فضلالله بن محمد خنجی اصفهانی، ملقب به امین و معروف به خواجه ملا، صاعدی، قاضی و پاشا که از مردم خنج بود.
کودکی و جوانی
سال صحیح تولد او - که در شیراز واقع شد - درست معلوم نیست؛ ولی مسلماً بعد از سال ۸۵۰ بودهاست. در سن هفدهسالگی به قصد ادای حج، شیراز را ترک گفت؛ پس از بازگشت به شیراز، کماکان با جد و جهد بلیغ به کسب علوم معمول و درک کمالات پرداخت. فضلالله مجدداً در بیست و پنج سالگی عازم سفر حج گردید. این بار مدتی در مصر و چندی در حجاز توقف کرد. از جمله هفت ماه در مدینه نزد اساتید فن و مشایخ بزرگ حجاز، صحیحین بخاری و مسلم را خواند. یکی از اجله مشایخ وی، ابوالخیر شمس الدین محمد السخاوی (از برجستهترین شاگردان ابن حجر) بود که تمام صحیح بخاری را به فضلالله درس گفت و در ضوء اللامع شرح حال وی را نوشت. فضلالله چون به شیراز بازگشت؛ به تدریس علوم مختلفه مشغول گردید و در همین شهر بود که نخستین تصنیفات خود را از قبیل حل تجرید، تعلیقات بر محالات و حواشی بر حواشی شرح جدید به رشته تحریر درآورد. همچنین کتاب بدیع الزمان فی قصة حی بن یقظان را در این ایام تصنیف کرد
دیدار با سلطان یعقوب آق قویونلو
فضلالله در سال ۸۹۲ برای سومین بار از شیراز عازم حجاز شد؛ در خلال این سفر در اردوی تابستانی پادشاهی در دامنه کوه سهند تبریز به حضور سلطان یعقوب آق قویونلو رسید و کتاب بدیع الزمان را -که دیباچه اش به نام سلطان مصدر شده بود- تقدیم داشت و مورد اعجاب و تحسین فراوان قرار گرفت. در همین مجلس بود که فضلالله به میل خود، تقبل کرد که تاریخ سلطنت آن پادشاه را بنویسد. در این رابطه سلطان یعقوب میگوید: «اگر تاریخ حیات ما را فضلالله بن روزبهان بنویسد، چنانکه خود گفت، ناسخ تواریخ ملوک عالم خواهد بود.» مؤلف از همان موقع به نوشتن کتاب خود مشغول شد و در مقابل جهانگشای جوینی، آن را عالم آرای امینی نام نهاد. در این سالها خواجه فضلالله به عنوان دبیر دربار سلطان یعقوب در تبریز اشتغال داشته و ظاهراً دیگر به شیراز مراجعت ننموده است. کتاب مذکور (عالم آرا) میان سالهای ۸۹۲ تا ۸۹۷ نوشته شده و در همین سال اخیر به سلطان ابوالفتح میرزا بایسنقر فرزند و جانشین سلطان یعقوب تقدیم گردیده است.
نگارش ردیه بر کتاب نهج الحق
پس از قیام شاه اسماعیل و تفتیش عقاید مذهبی در ایران، فضلالله مانند بسیاری دیگر از علمای اهل سنت مجبور به خروج از میهن شد و به ماوراءالنهر رفت. در سال ۹۰۹ هجری قمری در همین شهر، کتاب «ابطال نهج الباطل و اهمال کشف العاطل» را در رد بر کتاب نهج الحق ابن مطهر حلی مینویسد.[۵] دربارهٔ کم توجهی تذکره نویسان به خواجه فضلالله، نکتهای را باید ذکر نمود و آن اینکه هر چند مراجع مختلف کم و بیش از احوال و آثار وی یاد کردهاند؛ ولی چون سخت مبغوض و مورد تعاقب شاه اسماعیل بود، بالطبع کسی را یارای آن نبود که همچنان عالم و دانشمند مؤثر الوجودی مانند او را که در عین حال معروفیت هم داشت معرفی نماید؛ لذا آنچه در آن زمان دربارهٔ او نوشتهاند، مختصر و آمیخته به ابهام است. ابهام از این جهت که او دوستدار اهل بیت و ائمه اطهار بود؛ ولی با خلط مبحث، او را به دشمنی آنان متهم کردند.
آثار علمی
در کتاب "وسیله الخادم الی المخدوم در شرح صلوات چهارده معصوم" که توسط فضل الله بن روزبهان و به کوشش رسول جعفریان منتشر شده است، جعفریان فهرستی از آثار علمی فضل الله را جمعآوری کرده و توضیحاتی درباره آنها ارائه دادهاست. بخشی از عناوین این کتابها عبارت است از:
بدیع الزمان فی قصه حی بن یقطان
فضائل علی
ابطال نهج الباطل و اهمال کشف العاطل
مهمان نامه بخارا
سلوک المملوک
رساله حارثیه
حل تجرید
تعلیقات بر محالات
وسیله الخادم الی المخدوم در شرح صلوات چهارده معصوم
هدایه التصدیق الی حکایه الحریق
وزارت سلطان محمد شیبان
خواجه از حدود ۹۱۰ هجری تا زمان وفاتش نزد ملوک تیموری در هرات و شیبانیان بخارا به ویژه سلطان محمد شیبان اقامت داشت و در تمام این مدت به نوشتن تصانیف مختلف اشتغال داشت و در آنجا بود که مهمان نامه بخارا را تصنیف نمود.
رعایت بیطرفی و صداقت در آثار
نظر به این که خواجه فضلالله شاهد بسیاری از وقایع بوده و نیز قید داشتهاست که وقایع را صحیح و آنچه هست بنویسد؛ خصوصاً که هیچگاه درستنویسی و انصاف را از دست نمیدهد و به طوری که مشاهده میشود حتی نسبت به کسانی که با آنها مخالفت داشته است منصفانه مزایا و محسنات هرکس را میشمارد و از مورخین دیگر کمتر مغلوب احساسات میباشد. از مهمترین قسمتهای مفید این کتاب، فصل مشروح و مفصلی است که در آن از اجداد سلاطین صفویه و مخصوصاً از وقایع و حوادث و سرگذشت شیخ جنید و شیخ حیدر و مقدمات تکوین این سلسله، گفتگو میشود. مخصوصاً به این نکته باید توجه داشت که آنچه او نوشته است قبل از قیام شاه اسماعیل و اعلام سلطنت اوست و قطعاً متضمن احساسات موافق و مخالف نیست.در این زمینه پروفسور ولادیمیر مینورسکی مینویسد: "او (خواجه فضلالله) مؤلفی بود بسیار باکمال و کتابش (عالم آرای امینی)، درُ یتیم است. [او] چون سنی بود و دشمن شاه اسماعیل؛ مجبور شد به بخارا فرار کند و در آنجا هم کتابی به اسم میهمان نامه تألیف کرد که حالا در تاشکند میخواهند نشر کنند. من ترجمه حالش را مفصل نوشتم و امیدوارم که با وجود کبر سن و همه جور مشکلات بتوانم به چاپ برسانم. تاریخش به تاریخهای دیگر شبیه نیست و مثل خود شخص مؤلف، منحصر به فرد است.
نامه نگاری به خلفای عثمانی
در منشآت السلاطین تألیف «فریدون بیگ»، یک شعر پارسی و قطعهای دیگر بهزبان ترکی آمده است که خواجه از ماوراءالنهر به سلطان سلیم فرستاده است. قطعه پارسی بی هیچ تردیدی از خواجه فضلالله است و در پایان آن «امین» -که تخلص شعری او است- ذکر شده. این قطعه به شکل نامهای است که متعاقب جنگ چالدران سروده شدهاست. در زیر، چند بیت از این قطعه -که یادگار دوران واپسین زندگانی خواجه است- ذکر میگردد:
هو فتّاح الابواب لکلّ ملک کریم… و مناح الاسباب لکلّ قلب سلیم
الا ای قاصد فرخنده منظر… سلامم بر سوی شاه مظفر
بگو ای پادشاه جمله عالم… توئی امروز در مردی مسلم
اگر ملک شریعت، مستقیم است… همه از دولت سلطان سلیم است
ز بیمت در تزلزل، تازی و ترک … چو افکندی ز سر، تاج قزلبُرک
فکندی تاجش از سر ای مظفر… کنون بفکن به مردی از تنش سر
قزلبُرک است همچون مار افعی… سرش را نکوبی نیست نفعی
توئی امروز ز اوصاف شریفه… خدا را و محمد را خلیفه
روا داری که صدها ملحد دد… دهد دشنام اصحاب محمد؟
تو او را نشکنی از زور مردی… سرش را نابریده بازگردی؟
اگر گیرد امانی در سلامت… بگیرم دامنت را در قیامت
بیا از نصر دین کسر صنم کن… به تخت روم، ملک فارس ضم کن
که شرق و غرب را از نعمت و کام..... بگیرد باز ذوالقرنین اسلام
ضمناً در احسن التواریخ نوشته «روملو»، شعری از خواجه فضلالله نقل شدهاست که آن را در تهنیت جلوس سلطان سلیمان قانونی یعنی در سال ۹۲۶ ه.ق سروده است و این شعر نشان میدهد که ارتباط فضلالله با دربار عثمانی تا آخرین روزهای زندگی وی برقرار بودهاست.
آثار دیگر منتسب به خواجه
کتب دیگری که به وی نسبت دادهاند عبارتند از:
مقاصد (در علم کلام)
تلخیص و ترجمه کتاب «کشف القمة فی المعرفة الائمة» تألیف شیخ علی بن عیسی الاربلی
شرح وصایای خواجه عبدالخالق غجدوانی به پارسی
شرح قصیده برده بوصیری (که در سال ۹۲۱ نوشته شدهاست)
وفات
وی در پنجم جمادیالاولی سال ۹۲۷ هجری در بخارا درگذشت.
منبع: ویکیپدیا
*****************************************
فضلالله بن روزبهان از عالمان سنی مذهب قرن نهم و دهم هجری است.
۱ - معرفی اجمالی
که پس از سال ۸۵۰ متولد شده و پدرش از عالمان و رجال دولتی بوده است. نسبت خنجی وی به دلیل اصالت او از شهر خنج فارس است هر چند در اصفهان سکونت داشته است.
۲ - هجرت به هرات
وی در سال ۹۱۰ به سمت هرات مهاجرت کرد و در راه به زیارت امام هشتم رفت. در منطقه ماوراء النهر علاوه بر تالیف برخی آثارش، در جنگ شرکت داشته و پادشاهان ازبک را علیه صفویه نیز تحریک میکرد که این ناشی از دشمنی او با حاکمان صفوی است چنانکه اصل مهاجرت او از اصفهان به دلیل حضور صفویه در این شهر است.
۳ - سنی متعصب
فضل از سنیان ارادتمند به اهلبیت و ائمه دوازده گانه شیعه است ولی تعصب خود را نیز حفظ کرده و کتابی در رد نهج الحق علامه حلی نگاشته است. قاضی نور الله شوشتری نیز ردیهای بر فضلالله با عنوان احقاق الحق نوشت که سبب شهادت وی شد.
خنجی در ماوراء النهر در خدمت سلطان محمد خان شیبانی بود و کتاب مهمان نامه بخارا را در شرح احوال او نوشت.
۴ - آثار
برخی دیگر از آثار وی عبارتند از: سلوک الملوک در فقه سیاسی اسلام، قصیدهای در پیروزی عثمانیان در چالدران، شرح قصیده برده، مقاصد در علم کلام، تلخیص کشف الغمه، حاشیه شرح مواقف، شرح صحیح مسلم، هدایة التصدیق الی حکایة الحریق در باره آتش سوزی مسجد النبی به سال ۸۸۶؛ جامع المعجزات، فضائل علی علیهالسّلام .
۵ - مواضع
فرار خنجی از اصفهان به دلیل بدگوییهای او نسبت به اجداد شاهان صفوی در کتاب عالم آرای امینی و همچنین فحاشیاش نسبت به علامه حلی در رد نهج الحق بود. شاید این مواضع خنجی سبب شده است شیعیان او را از سنیان متعصب به شمار آورند هر چند وی در آثارش پیوسته به ائمه اهل البیت و خاندان رسول خدا ارادت نشان میدهد و به آنان توسل میجوید. او گرایشی صوفیانه دارد اما با تصوف صفوی دشمن است.
۶ - وفات
فضل بن روز بهان به سال ۹۲۷ درگذشت.
https://fa.wikifeqh.ir/%D9%81%D8%B6%D9%84%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%A8%D9%86_%D8%B1%D9%88%D8%B2%D8%A8%D9%87%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C#معرفی%20اجمالی
***************
اِبطالُ نَهْجِ الْباطِل وَ اِهمالُ کَشفِ العاطِل اثر فضل بنروزبهان خُنجی، عالم اشعری قرن نهم و دهم قمری به زبان عربی است که در رد کتاب نهج الحق اثر علامه حلی نوشته شده است. در بیشتر صفحات کتاب فضل، ناسزا و بدگویی نسبت به علامه حلی و شیعه اثناعَشَری وجود دارد. وی روایات عالمان اهل سنت درباره فضائل اهلبیت(ع) را ضعیف میداند. ردّیههای مختلفی بر کتاب فضل نگاشته شده که مشهورترین آن «إحقاق الحق» سید نورالله شوشتری است.
فضل بن روزبهان خنجی
فضلالله بن روزبهان خُنجی اصفهانی معروف به «پاشا» که در شعر تخلص «امین» داشته در سال ۸۶۰ق در شیراز متولد شد.وی پس از تحصیلات مقدماتی در ١٧ سالگی همراه با استاد خود جمالالدین اردستانی، عارف و نویسنده قرن نهم هجری، شیراز را ترک گفت و به مکه رفت و بعد عازم بغداد شد. در ۲۵ سالگی دوباره به مکه رفت و در آنجا کتابهای «منهاجالعابدین» و «احیاء علومالدین» محمد غزالی فیلسوف، متکلم و فقیه ایرانی سده پنجم هجری و کتاب «روضات العوارف» سهروردی معروف به شیخ اشراق؛ عارف و مؤسس مکتب اشراق در قرن ششم هجری را خواند. مدتی در مدینه به سر برد و کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم را نزد شمسالدین محمد سخاوی مورخ مشهور اهل سنت قرن نهم و دهم هجری فرا گرفت.
پس از بازگشت به ایران، مدتی به اصفهان و کاشان رفته و کتاب «عالم آرای امینی» را درباره سلاطین صفوی نوشت و سپس در سال ۹۰۹ق کتاب «ابطال نهج الباطل و اهمال کشف العاطل» را نگاشت.وی پس از ترک ایران در سال ۹۱۰ق،به ماوراءالنهر رفت و تا آخر عمر آنجا بود. فضل بن روزبهان در پنجم جمادیالاولی سال ۹۲۷ق درگذشت. کتابهای «وسیلة الخادم الی المخدوم» و «بدیع الزمان فی قصة حی بن یقظان» از دیگر آثار اوست
ابن روزبهان در فروعات و اصول فقهی از مذهب حنفی و در اصول اعتقادی از دیدگاههای اشاعره دفاع میکرد اما به اعتقاد سید شهابالدین مرعشی نجفی فقیه و مرجع تقلید شیعه قرن پانزدهم قمری، فضل در فروعات شافعی بوده، نه حنفی؛ همانطور که استادش شمسالدین سخاوی تصریح کرده است.
انگیزه تألیف
فضلالله بن روزبهان کتاب «ابطال نهج الباطل و اهمال کشف العاطل» را که گاه در برخی منابع از آن با عنوان «ابطال الباطل» نیز یاد میشود در ردّ کتاب «نهج الحق و کشف الصدق» نوشته علامه حلی نوشت و در آن تمام کتاب به جز دیباچه را رد کرد. او نگارش این کتاب را در سوم جمادی الثانی ۹۰۹ق در شهر کاشان، به انجام رساند. محمد صحتی سردرودی از محققین حوزه علمیه قم معتقد است ابن روزبهان با نوشتن این ردیه، بیش از همه زمینه رواج کتاب نهج الحق را فراهم ساخت.
محتوا
اصل کتاب ابطال الباطل موجود نیست اما متن کامل آن در دو کتاب «إحقاق الحق» سید نورالله شوشتری و «دلائل الصدق لنهج الحق» محمدحسن مظفر(هر دو کتاب در ردّ ابطال الباطل نوشته شدهاند) آمده است.ابن روزبهان در بیشتر صفحات کتابش به ناسزا و بدگویی نسبت به علامه حلی و شیعه اثناعَشَری پرداخته است. به اعتقاد محمد صحتی سردرودی، فضل با انتخاب عنوان ابطال نهج الباطل و اهمال کشف العاطل برای کتابش، از همان ابتدای سخن، حکم به بطلان مذهب شیعه داده و پیروان اهل بیت(ع) را اهل باطل خوانده است. وی علیرغم محبتی که نسبت به امام علی(ع) و اهلبیت(ع) ابراز میدارد، در بسیاری موارد به دفاع از بنیامیه میپردازد. محمدحسن مظفر در دلائل الصدق، ابن روزبهان را شیعه گمراه گنهکاری میداند که خود را به امامان دوازدهگانه منتسب میسازد.
فضل همچنین در مواردی که علامه حلی به روایاتی از عالمان اهل سنت درباره فضائل اهلبیت نقل میکند، ایشان را مورد طعن قرار داده و روایات آنها را ضعیف میشمارد.
ردّیهها
ردّیههایی از سوی عالمان شیعه بر کتاب فضل نگاشته شده است. از جمله:
تصویر کتاب احقاق الحق و ازهاق الباطل
احقاق الحق نوشته قاضی سید نورالله شوشتری است که به گفته آقا بزرگ تهرانی در الذریعه، در سال ۱۰۱۹ق به دست اهل سنت در هند به شهادت رسید. شوشتری در احقاق الحق، متن کتاب نهج الحق علامه حلی و ابطال الباطل ابن روزبهان را نقل کرده سپس به نقد کتاب ابن روزبهان پرداخته است.قاضی نورالله این کتاب را در هفت ماه تألیف کرده و تاریخ اتمام آن آخر ربیع الاول ۱۰۱۴ق است.
دلائل الصدق نوشته محمدحسن مظفر است. او در ردّ بر ابطال الباطل فضل، به مطالب مربوط به اصول دین بسنده کرده و از ورود به مباحث فقه و اصول و فروع آن خودداری کرده است.
اجلی البرهان فی نقد کتاب ابن روزبهان نوشته سید علی میلانی از استادان حوزه علمیه قم است. وی ضمن معرفی نهج الحق علامه حلی و نیز ابطال نهج الباطل فضل، تحت عنوان «دراسات فی مسائل الامامیه من کتاب روزبهان»، ویژگیها و انحرافهای کتاب روزبهان را در ده عنوان برشمرده است.
الرد علی الفضل بن روزبهان، از محمدتقی بن عبدالحسین بن وحید بهبهانی (درگذشته ۱۳۳۳ق) است که ساکن همدان بوده است
برچسب : نویسنده : azadamirkhizia بازدید : 71